Powidoki - Wydanie DVD

okładka
DVD Info
W sprzedaży od: 17 maja 2017

Dźwięk:polski (Dolby Digital 5.1)
Język napisów: angielskie
Nośnik:jedna płyta DVD-9
Dystrybutor: Galapagos Films

Dodatki

  • Wywiad z Andrzejem Wajdą
  • Materiały z planu: Andrzej Wajda- reżyser, Bogusław Linda - Strzemiński, Bronka Zamachowska - Nika, Mlodzi katorzy, Efekty specjalne, Oprawa muzyczna, Wizualna strona filmu
  • Zwiastun filmu
  • Galeria zdjęć
  • Obrazy młodych

Reżyseria: Andrzej Wajda
Scenariusz: Andrzej Mularczyk
na podstawie pomysłu Andrzej Wajda
Zdjęcia: Paweł Edelman

Obsada:

Bogusław Linda jako Władysław Strzemiński
Zofia Wichłacz jako Hania
Bronisława Zamachowska jako Nika Strzemińska
Andrzej Konopka jako personalny
Krzysztof Pieczyński jako Julian Przyboś
Mariusz Bonaszewski jako Madejski
Szymon Bobrowski jako Włodzimierz Sokorski
Aleksander Fabisiak jako dyrektor Rajner

Dowiedz się więcej o wydaniu Blu-ray!

 

Andrzej Wajda, jeden z najwybitniejszych twórców w historii kina, zdobywca wielu nagród filmowych, w tym Oscara® za całokształt twórczości, przedstawia historię człowieka niezłomnego -  Władysława Strzemińskiego, pioniera polskiej awangardy. Ostatni film reżysera Powidoki, ze znakomitą rolą Bogusława Lindy, zadebiutuje na Blu-ray™ i DVD już 17 maja. 

Powidoki są zapisem ostatnich lat życia Władysława Strzemińskiego – malarza, pedagoga i teoretyka sztuki, przedwojennego pioniera awangardy. Akcja filmu dzieje się w Łodzi w okresie 1948 – 1952, w okresie stalinizmu. Władysław Strzemiński (Bogusław Linda) jest malarzem, profesorem i wykładowcą w Łódzkiej PWSSP. Wielki malarz, twórca teorii unizmu, doceniony i podziwiany przed wojną w kraju i za granicą, uwielbiany przez studentów, nie cieszy się sympatią władz uczelni, a przede wszystkim Ministra Kultury Włodzimierza Sokorskiego (Szymon Bobrowski). 

Strzemiński w przeciwieństwie do lojalnych członków partii i kolegów realizujących doktrynę socrealizmu, nie zgadza się na żadne ustępstwa w sztuce. Nie pozwala, aby polityka wkraczała do jego twórczości. Realizuje własną drogę artystyczną, niezgodną z oficjalnymi wytycznymi PZPR – „właściwy tor w sztuce to opisywać historyczny wysiłek narodu pod kierownictwem Partii oraz istotę socjalistycznych przeobrażeń społecznych i cywilizacyjnych”. Taka postawa sprowadza na niego szykany, aż do relegowania z uczelni i wykreślenia ze Związku Artystów Plastyków. Władza postanawia zniszczyć Strzemińskiego i konsekwentnie to realizuje.

Powidoki to opowieść o wielkim artyście, wiernemu własnej wizji sztuki, który nie poddał się obowiązującemu systemowi i w konsekwencji doświadczył dramatycznych skutków swoich wyborów. Ostatni film Andrzeja Wajdy jest intymnym zapisem ostatniego okresu życia obdarzonego charyzmą wybitnego malarza. Opowieść o tym, jak komunistyczna władza zniszczyła niepokornego człowieka.  Reżyser w sposób niezwykle subtelny, a zarazem uniwersalny kreśli, tworzonymi z malarskim kunsztem obrazami,  świat, w którym piękno i sztuka są prześladowane.

O realizacji obrazu o Władysławie Strzemińskim Andrzej Wajda myślał od kilkudziesięciu lat. − Minęło 20 lat, odkąd po raz pierwszy przymierzyłem się do filmu o Władysławie Strzemińskim, wielkim malarzu, który zmagał się z komunistycznym systemem. Dopiero teraz dojrzałem do tego, by ten film nakręcić – mówił Andrzej Wajda na krótko przed rozpoczęciem zdjęć do Powidoków

Początkowo miałem pomysł, by zrobić kino psychologiczne, opowieść o trudnych relacjach małżeństwa pary artystów: Władysława Strzemińskiego i jego żony, wybitnej rzeźbiarki Katarzyny Kobro. Pomyślałem jednak, że aby to pokazać w sposób przekonujący, musiałbym mieć Dostojewskiego za scenarzystę, albo co najmniej za autora opowiadania. Zrozumiałem, że aby zrobić rzecz prawdziwą, muszę tę parę rozdzielić. Zrobiłem więc film polityczny o artyście, który wchodzi w konflikt z władzą i  zostaje usunięty z uczelni pod zarzutem „nierespektowania norm doktryny realizmu socjalistycznego”. Broni się do samego końca i nie odpuszcza, mimo nędzy i upokorzeń – wyjaśniał Wajda.

Scenariusz filmu na podstawie pomysłu Andrzeja Wajdy napisał Andrzej Mularczyk, wielokrotnie nagradzany pisarz, reportażysta, autor słuchowisk radiowych i scenarzysta, współtwórca kultowego serialu Dom i autor filmowej trylogii o zabawnych perypetiach rodzin Kargulów i Pawlaków zapoczątkowanej kultową komedią Sami Swoi.

O Władysławie Strzemińskim mówi się, że był jedną z najtragiczniejszych postaci polskiej sztuki, podobnie jak jego żona, rzeźbiarka Katarzyna Kobro. Władysław Strzemiński to postać-ikona, jeden z najradykalniejszych twórców związanych z awangardą dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. Strzemiński, uczeń rosyjskiego malarza Kazimierza Malewicza, był pionierem konstruktywistycznej awangardy w dwudziestoleciu międzywojennym, malarzem i teoretykiem. Stworzył teorię unizmu, w którym dążył do tego, by obraz oddziaływał na widza nie przez odwzorowywanie rzeczywistości, ale przed tzw. czystą plastykę – m.in. kolory i kształty. Nie trzymał się jednak długo tej teorii i po namalowaniu kilku obrazów, zwrócił się ku studiom z natury.

W 1945 r. był współzałożycielem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, gdzie przez pewien czas był wykładowcą. W 1950 r. na polecenie Ministerstwa Kultury i Sztuki, wyrzucono Strzemińskiego z pracy na uczelni, ponieważ lekceważył realizm socjalistyczny.

Rolę Władysława Strzemińskiego reżyser zdecydował się powierzyć Bogusławowi Lindzie, aktorowi, z którym wcześniej współpracował już na planie Pana Tadeusza. – To była rola, której Bogusław nie chciał, ale która na niego czekała – mówił Andrzej Wajda na spotkaniu z widzami podczas ubiegłorocznego festiwalu w Gdyni.

Dla mnie to najtrudniejsza z ról. Musiałem pokonać fizyczność, która odgrywała ogromną rolę w procesie zrozumienia tego bohatera. Strzemiński nie miał jednej ręki i nogi, a potrafił wejść na Śnieżkę ze swoimi studentami. Co to jest za psychiczna siła woli! Przeszedł przez tyle i wiedział, że się nie załamie przy żadnym rządzie ani cenzurze. On walczył z samym sobą o wiele bardziej niż z tym, co na zewnątrz – mówił Bogusław Linda.

Prace na planie filmu rozpoczęły się w październiku 2015 roku. Zdjęcia do filmu były realizowane w Łodzi i w Warszawie. Światowa premiera  odbyła się we wrześniu 2016 podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto, gdzie obraz pokazany został w sekcji „Mistrzowie”. W tym samym miesiącu specjalny pokaz filmu miał miejsce na Festiwalu Filmowym w Gdyni, gdzie otrzymał pozakonkursową Nagrodę Jury. Na ekrany kin wszedł 13 stycznia 2017 roku, trzy miesiące po śmierci Andrzeja Wajdy.

Powidoki zostały ciepło przyjęte przez krytyków. - To film, który trzeba zobaczyć. I zostawić pod powiekami ślad. Zakończonej ostatecznie i nieodwołalnie epoki polskiego kina.

 

WYDANIE BLU-RAY™ I DVD

Film Powidoki na Blu-ray™ i DVD zadebiutuje już 17 maja! W wydaniach nie zabraknie również dodatków specjalnych:

  • Wywiad z Andrzejem Wajdą
  • Materiały z planu: Andrzej Wajda – reżyser, Bogusław Linda – Strzemiński, Bronka Zamachowska – Nika, Młodzi aktorzy, Efekty specjalne, Oprawa muzyczna, Wizualna strona filmu
  • Zwiastun filmu
  • Galeria zdjęć
  • Obrazy młodych




blog comments powered by Disqus