Wywiad z: Rafałem Sadowym - CG Supervisorem w Platige Image

Wywiad został przeprowadzony z: Rafał Sadowy
Autor: Mateusz Michałek, osti
25 grudnia 2015

Jakiś czas temu informowaliśmy, że Platige Image przygotowało interaktywną instalację video, będącą jednym z elementów największej na świecie wystawy oryginalnych kostiumów znanych z Gwiezdnych wojen. Rozmawialiśmy z Rafałem Sadowym, CG Supervisorem w Platige Image, który był jednym z autorów instalacji! Prezentujemy również zdjęcia z premiery Gwiezdnych wojen w Multikinie, gdzie również został wykorzystany projekt Platige Image.
 
Redakcja: Czy jesteś fanem Gwiezdnych wojen i czym było dla Ciebie osobiście przygotowanie tej instalacji?
 
Rafał Sadowy: Z całą pewnością mogę powiedzieć, że Gwiezdne wojny była przełomem w moim życiu. Nawet nie ze względu na sam film i opowiadaną historię, ale na to, że na początku lat 90. obejrzałem w telewizji film dokumentalny o procesie powstawania Gwiezdnych Wojen. Zaciekawił mnie wtedy temat kręcenia ludzi na niebieskim tle i możliwości, które się z tym wiązały. Był to początek mojej przygody z grafiką 3D i postprodukcją filmową. Przygotowanie instalacji dla Star Wars and The Power of Costume dość ciekawie to spuentowało. 
 
Redakcja: Czym inspirowałeś się przy tworzeniu interaktywnej wystawy?
 
Rafał Sadowy: Zależało nam na maksymalnie realistycznym oddaniu wyglądu oraz sposobu zachowania się postaci z Gwiezdnych Wojen. Tak aby ludzie,  którzy są fanami tej serii, mogli dzięki naszej technologii momentalnie stać się ulubionymi postaciami. Nie ukrywam, że inspirował nas nieco cosplay, chcieliśmy to jednak zrobić inaczej bo wirtualnie. I tu technologia daje nam spore możliwości – ta sama osoba może bowiem wcielić się w trzy różne postaci za pomocą kilku gestów dłoni. 
 
Redakcja: W jaki sposób pokrótce działa interaktywna instalacja na wystawie Rebel, Jedi, Princess, Queen: Star Wars and the Power of Costume? Czy uczestnik musi zakładać jakiś specjalny kostium jak przy sesjach motion capture?
 
Rafał Sadowy: Założeniem działania instalacji była maksymalna intuicyjność i myślę że to się nam udało. Uczestnik wystawy nie musi używać żadnych specjalnych gadżetów ani kostiumu, a aktywowanie "lustra", w którym widz widzi siebie jako postać z filmu, nie wymaga żadnej obsługi z naszej strony. Wszystko dzieje się automatycznie. Aby zmienić się w kolejną postać, wystarczy wykonać prosty gest ręką, natomiast zaciśnięcie pięści prawej ręki powoduje uruchomienie miecza świetlnego (w przypadku Lorda Vadera) lub wystrzał z broni (w przypadku Storm Troopera).
 
Redakcja: Ile trwało przygotowanie 3 interaktywnych postaci do wystawy?
 
Rafał Sadowy: Cały proces zajął nam cztery tygodnie. Było to możliwe dzięki temu, że Lucas Film udostępnił nam bazowe modele 3D poszczególnych postaci oraz zdjęcia oryginalnych kostiumów użytych w filmie. Nasza praca polegała na dopracowaniu tych modeli, wykonaniu tekstur i przystosowaniu całości do działania w silniku czasu rzeczywistego. Stworzyliśmy też logikę poruszania się postaci i oprogramowaliśmy odpowiednie gesty dłoni.
 
Redakcja: Czy autorska technologia zastosowana przy projekcie może być wykorzystywana w przyszłości przy animacjach Platige Image?
 
Rafał Sadowy: Do tworzenia animacji używamy własnego systemu motion capture. Jest to system specjalistyczny, znacznie bardziej skomplikowany, ale też bardzo precyzyjny. Nie widzę na razie potrzeby zastąpienia go naszym systemem interaktywnym.
 
Redakcja: Co stanie się z instalacją po zakończeniu wystawy Rebel, Jedi, Princess, Queen: Star Wars and the Power of Costume? Jest szansa na to, że trafi kiedyś ona do Polski?
 
Rafał Sadowy: Nie posiadam takich informacji, oczywiście chciałbym, żeby ta wystawa wraz z instalacją pojawiła się w Polsce, najlepiej podczas premiery Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy. Zobaczymy (informacja redakcyjna: instalacja pojawiła w Multikinie z okazji premiery nowego epizodu)
 
Redakcja: Czy wykorzystując technologię interaktywnej animacji można stworzyć bardziej rozbudowane gry wideo? Jeśli tak, to czy możliwe byłoby ich uruchomienie na dostępnym współcześnie sprzęcie domowym (np. konsole)? 
 
Rafał Sadowy: Tak, jest taka możliwość. Póki co jednak skupiamy się na wykorzystaniu tej technologii w innych obszarach. Choćby w przedstawieniach teatralnych. Przykładem jest spektakl Podróże Guliwera wystawiany w Teatrze Polskim, w którym użyliśmy tej technologii. Dzięki niej możemy zobaczyć na scenie aktora, który za pomocą projekcji zamienia się w orła.
 
Redakcja: Dzięki współtworzeniu wystawy Rebel, Jedi, Princess, Queen: Star Wars and the Power of Costume, Platige Image staje się oficjalnie częścią świata Star Wars – skoro Disney planuje wydawać kolejne filmy z serii praktycznie co rok, to czy istnieje szansa że będziecie np. pomagać Industrial Light & Magic w tworzeniu efektów specjalnych do kolejnych Epizodów?
 
Rafał Sadowy: Rzeczywiście weszliśmy w świat Gwiezdnych Wojen, i to w sposób dość widowiskowy. Instalacja, którą wykonaliśmy, nie jest jednak bezpośrednio związana z procesem powstawania filmu, ale myślę że zawsze istnieje taka szansa.


blog comments powered by Disqus