Alpha Dog

okładka
DVD Info
W wypożyczalni od: 21 sierpnia 2008

Język napisów: polski
Język menu: polski
Dostęp do: scen
Region: 2
Dystrybutor: Epelpol
Reżyseria: Nick Cassavetes
Scenariusz: Nick Cassavetes
Muzyka: Aaron Zigman
Zdjęcia: Robert Fraisse

Obsada:

Emile Hirsch jako Johnny Truelove
Justin Timberlake jako Frankie Ballenbacher
Anton Yelchin jako Zack Mazursky
Shawn Hatosy jako Elvis Schmidt
Ben Foster jako Jake Mazursky
Sharon Stone jako Olivia Mazursky
Dominique Swain jako Susan Hartunian
Fernando Vargas jako Tiko 'TKO' Martinez
Paul Johansson jako Pete Johansson
Olivia Wilde jako Angela Holden
Lukas Haas jako Buzz Fecske
Bruce Willis jako Sonny Truelove
Heather Wahlquist jako Wanda Haynes
Amanda Seyfried jako Julie Beckley
Vincent Kartheiser jako Pick Giamo
Harry Dean Stanton jako Cosmo Gadabeeti

Rozgrywający się w listopadzie 1999 roku (prawdziwe morderstwo miało miejsce w sierpniu 2000) Alpha Dog opowiada historię Johnny'ego Truelove'a (Emile Hirsch), młodego dilera z Claremont w Kalifornii.

W wieku 19 lat chłopak ma już posiadłość i samochody. Grono lojalnych przyjaciół nie odstepuje go na krok. Pośród nich są Frankie Ballenbacher (Justin Timberlake) - jego prawa ręka i Elvis Schmidt (Shawn Hatosy), który by spłacić swe długi u kumpla pełni w jego willi rolę gospodyni domowej i jest przez to obiektem ciągłych kpin kolegów, którzy uważają go za frajera. Ojciec Johnny'ego (Bruce Willis) zaopatruje całą grupę w marihuanę, którą Johnny równie chętnie pali, co sprzedaje innym dzieciakom.

Pewnego dnia Johnny pokłóci się z Jake'iem, dorywczym dystrybutorem i znajomym z imprez. W serii aktów odwetowych pomiędzy zwaśnionymi dilerami ofiarą padnie 15-letni Zach, przyrodni brat Jake'a, który stanie się zakładnikiem gangu Johnny'ego.

*  *  *

Prozaiczna Kalifornia - recenzja filmu Alpha Dog w reżyserii Nicka Cassavetesa.

Film Alpha Dog zainspirowały prawdziwe wydarzenia, które miały miejsce w Kalifornii. Nick Cassavetes zrealizował filmowe studium, wykorzystujące metodę obserwacji prawie socjologicznych.

Reżyser dotyka problemów rozpadającej się cywilizacji Zachodu, które najlepiej są widoczne w pojmowaniu świata przez (sub-)kultury młodzieżowe. Wolności młodego pokolenia nie ograniczają się do ignorowania sankcji rodzicielskiej, ale obejmują przemoc we własnym gronie, młodzieńczą popularność narkotyków (do czego nawet przyznał ostatnio premier Tusk), bezmyślny i przypadkowy hedonizm oraz wulgarne słownictwo. Film rzuca też światło na bezradność rodziców, nie potrafiących nawiązać ufnych relacji z dziećmi, wychowanymi na telewizorze i grach komputerowych.

Akcja filmu obejmuje losy młodego dilera narkotykowego, Johnny'ego Truelove'a. Ten typowy prostak, nie skażony refleksją ani przemyśleniami porywa Zacka Mazursky'ego, piętnastoletniego brata swojego dłużnika. Nie zdaje sobie sprawy, że automatycznie popełnia przestępstwo federalne, mimo, że "ofiara" nieświadomie przystaje na początkowe warunki tzw. "porwania" czyli nieustanną trzydniową balangę. Dopiero potem Zack traci życie, gdyż tępak Trulove postanawia zastrzelić świadka porwania. Dochodzi do tragedii, która zaczyna się od niewinnego porozumienia "na niby" ofiary z katem. Jak okazuje się życie napisało znakomity scenariusz, które Cassavetes jedynie przeniósł na papier i wy reżyserował jako Alpha Dog.

Plenery w cichych przedmieściach San Bernardino Valley stały się planem zdjęciowym, który zgromadził doborową stawkę aktorską. Spośród doświadczonych aktorów wyróżnili się "rodzice Zacka" - Bruce Willis, Sharon Stone oraz Harry Dean Stanton, grający menela, osadzonego w przestępczym półświatku. Wszechstronny reżyser kunsztownie pokierował też imponującym zespołem młodych aktorów, wśród których wyróżnił Anton Yelchin w roli młodego i wrażliwego Zacka, usiłującego zadowalać starszych kolegów, wyrażającego co krok potrzebę niezależności, a wręcz odrzucającego styl życia, w którym do wychowano. Jego adwersarzem okazuje się "opiekujący się" nim Frankie, zagrany zwodniczo przez Justina Timberlake'a.

Początkowo reżyser chciał się skupić ukazaniu zepsutych, znudzonych, acz nadzianych dzieciaków wychowanych przez rodziców, skoncentrowanych na sobie. Jednak autentyczność Alpha Dog była możliwa do osiągnięcia, dzięki pokazaniu złożoności świata młodych Kalifornijczyków uwikłanych we własne sprawy. Cassavetes sygnalizuje, że problemy wynikają z braku wsparcia czy interwencji rodziców. Film sugeruje, że młodzież mogła rozkręcić spiralę wypadków i stworzyć tak gęstą atmosferę, która nigdy nie powinna się wydarzyć. Prawdy fabule nadał język, jakiego używają nastolatkowie, posługujący się licznymi wulgaryzmami i obelżywościami.

Wspomniany dokumentalny styl filmu Cassavetes osiągnął, dzięki doświadczonemu operatorowi obrazu Robertowi Fraisse'owi, z którym współpracował przy Pamiętniku. Ty m razem Fraisse zamiast wysmakowanych kadrów zaproponował bezkompromisową, mroczną i niepokojącą historię. Osiągnął to za pomocą chropowatości i klimatu typowego dla niezależnych produkcji, podkreślanego dodatkowo licznymi ujęciami z ręki.

Alpha Dog jest sygnałem dla współczesnych filmowców polskich, jak można opowiedzieć z pozoru prozaiczną historię (u nas obowiązkowo rozgrywającą się w blokowiskach). Cassavetes ostrzega przed banalizacją zła, które coraz głębiej skaża młode pokolenie, nie popadając w nachalny dydaktyzm. Miejmy nadzieję, że po doskonałym Rozdroże Cafe, starszego reżysera - Leszka Wosiewicza, pojawi się równie odważny i spostrzegawczy obserwator, umiejący zrealizować podobny portret pokolenia, wychowanego po 1989 roku, rówieśników tych, którzy zagrali w Alpha Dog.



Autor recenzji dvd: Hubert Kuberski



blog comments powered by Disqus