"Beowulf" - realizm, fantastyka i trzeci wymiar

plakat filmu "Beowulf" - realizm, fantastyka i trzeci wymiar

Choć Beowulf jest filmem fantasy, Robert Zemeckis dbał o to, by opowiadana przez niego historia wyglądała na ekranie niezwykle wiarygodnie. Z tego też powodu mimo, iż produkcja była w całości realizowana w pozbawionym dekoracji studio, w ekipie filmowej znaleźli się zarówno scenografowie jak i projektanci kostiumów. Podstawą jest dla nas tradycyjna kinematografia – mówi producent Steve Starkey. Z tego względu wykonujemy projekty do tego filmu podobnie jak do tradycyjnej produkcji, a potem tworzymy wszystko na komputerze.

Przed rozpoczęciem zdjęć Gabriella Pesucci zaprojektowała kostiumy wszystkich bohaterów. Aktorzy zakładali je, jeden po drugim i tak ubrani byli skanowani do pamięci komputera. Podobnie filmowcy postąpili również ze skórą i włosami aktorów. Dzięki temu później mogli stworzyć kompletnego bohatera korzystając już tylko z komputera.

Realistyczne myślenie towarzyszyło filmowcom również podczas projektowania mitycznych stworów, z którymi walczy główny bohater. Przykładowo wizerunek smoka był – jak wyjaśnia Starkey – oparty na wyglądzie najbardziej, zdaniem filmowców, podobnego do smoka stworzenia. „Beowulf” to interesująca hybryda – mówi o swoim filmie Robert Zemeckis. W filmie jest bardzo dużo fotograficznego realizmu, ale nie odpowiada on rzeczywistości w stu procentach. Myślę, że dzięki temu możemy przedstawiać opowieści, które są wprawdzie realistyczne, lecz nie do końca; zapewnia nam to odpowiednią paletę możliwości dla opowieści niezwykłych, mitycznych.

Przywiązanie do realizmu towarzyszyło twórcom przy każdym aspekcie produkcji, nawet przy oświetleniu. Zastosowaliśmy w filmie trzy schematy oświetlenia, dostosowane do tego, jak mogło wyglądać światło w IV wieku – wyjaśnia Robert Zemeckis. Filmowe słońce jest chłodne i rozproszone, czyli takie jak w rzeczywistości świeci w Danii. Mamy też ogień i złoto. Złoto również odbija światło generując ciekawe efekty. Realizując „Beowulfa” opieraliśmy się głównie na tych trzech źródłach światła.

Specjalnie na potrzeby Beowulfa zaprojektowano nowatorską technologię o nazwie EOG pozwalającą na realistyczne przedstawienie na ekranie pracy… ludzkich oczu. Robert Zemeckis przyznaje, że jednym z ograniczeń jakie napotkał podczas realizacji „Ekspresu polarnego” była niemożność jednoczesnego sfilmowania ruchów twarzy i oczu, co – zdaniem reżysera – okazało się poważnym problemem. Dlatego w nowym filmie wprowadziliśmy urządzenie zwane EOG umożliwiające śledzenie i rejestrację skurczy mięśni oka i powiek jednocześnie z ruchami twarzy i reszty ciała – mówi Robert Zemeckis.

Podobnie jak Ekspres polarny również i Beowulf został zrealizowany w technice trójwymiarowej (w Polsce film w wersji 3D pokazywany był w kinach IMAX). Przy technologii performance capture jest to o tyle proste, że filmy realizowane przy jej wykorzystaniu i tak są kręcone w trzech wymiarach zatem bez problemu można jest zaprezentować w formacie 3D.

Tym, co najbardziej uderza w przeżyciach związanych z formatem 3D – mówi Steve Starkey – jest to, że widzowie czują się całkowicie „zanurzeni” w scenie, którą oglądają i są stymulowani skalą oraz głębią obrazu. Akcja filmu wydaje się rozgrywać w przestrzeni otaczającej widza.

Przy realizacji filmu w technologii 3D duże znaczenie wciąż mają tradycyjne techniki filmowania. – Każdą kamerę obsługuje człowiek, niezależnie od tego czy kręcimy film tradycyjny, czy trójwymiarowy – tłumaczy Robert Zemeckis. Reżyser przyznaje jednak, że początkowo trudno mu było nawiązać porozumienie ze specjalistami od grafiki komputerowej, którzy doskonale znali się na animacji, ale mieli niewielkie pojęcie na temat zasad rządzących tradycyjna produkcją filmową. Pewnego dnia zabraliśmy ich na parking w porze lunchu i udzieliliśmy lekcji pracy kamerą w dwóch wymiarach. Pokazaliśmy im techniki, które dla nas były oczywiste i ostatecznie znaleźliśmy wspólny język.

Beowulf, choć zrealizowany w technologii 3D, był również wyświetlany w tradycyjnych kinach w wersji dwuwymiarowej. Jak zapewniają twórcy każda z wersji dostarcza widzom niezapomnianych wrażeń i emocji. To bardzo złożona opowieść ze świetną akcją, poruszająca wiele kwestii, które można odnieść do tego, co dzieje się w dzisiejszym świecie, ponieważ zarówno poszukiwanie chwały, władzy i złota, jak i odwieczna bitwa pomiędzy dobrem i złem są obecne w naszym życiu i nigdy nie przeminą – tłumaczy Robert Zemeckis.

Podyskutuj o tym filmie na forum!


blog comments powered by Disqus