Daleko od okna


plakat filmu Daleko od okna
Reżyseria: Jan Jakub Kolski
Scenariusz: Cezary Harasimowicz
na podstawie reportażu Hanny Krall "Ta z Hamburga"
Muzyka: Michał Lorenc
Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak
Montaż: Zbigniew Kostrzewiński
Scenografia: Michał Hrisulidis
Kostiumy: Małgorzata Zacharska
Charakteryzacja: Jolanta Szklarek
Producent: Witold Adamek

Obsada:

Bartosz Opania jako Jan
Krzysztof Pieczyński jako Jodła
Dominika Ostałowska jako Regina
Dorota Landowska jako Barbara
Karolina Gruszka jako Helusia
Dariusz Toczek jako Marek
Anna Gryszkówna jako Postać wizyjna
Olgierd Łukaszewicz jako Wysłannik Reginy
Adam Kamień jako Dolke
Grzegorz Damięcki jako Mężczyzna
Jerzy Żydkiewicz jako ksiądz
Magdalena Mirek jako Zofia
Marysia Sabonis jako Helusia

Dystrybutor: Gutek Film
Rok produkcji: 2000
Polska strona filmu: http://www.gutekfilm.com.pl/daleko-od-okna/
Czas trwania filmu: 112 min.
Produkcja: Polska
Gatunek: dramat

Opowiadanie Hanny Krall, na którego podstawie powstał scenariusz Cezarego Harasimowicza, przywołuje autentyczną historię. Bezdzietne małżeństwo przechowuje podczas wojny żydowską kobietę. Dziewczyna zachodzi w ciążę ze swoim "wybawcą", w ukryciu rodzi dziecko. Córka ma dwie matki i jednego ojca. Tak rodzi się dramat na miarę greckiej tragedii. Helusia nie będzie stawiać pytania, czy jest Żydówką, lecz stanie przed dylematem antycznym: Kim jestem? Zresztą problem żydostwa jest tu raczej tylko pretekstem dla rozgrywających się wydarzeń, tłem dla opowiedzenia historii miłosnego trójkąta, ukazania relacji pomiędzy bohaterami w kontekście sytuacji wojennej. Film stawia pytania, na ile można poradzić sobie ze zniewoleniem, zezwierzęceniem, którego metaforą jest tutaj szafa, w której ukrywa się Regina.

Utwór Jana Jakuba Kolskiego odbiega od reszty jego dotychczasowych dokonań, choćby tym, że reżyser nakręcił po raz pierwszy film według cudzego scenariusza. Akcja wszystkich dzieł, które nakręcił do tej pory, toczyła się na wsi, w okolicach rodzinnych Popielaw; tym razem, rzecz dzieje się w małym miasteczku (prawdziwe wydarzenia miały miejsce we Lwowie). Daleko od okna jest więc przełomem w dorobku Kolskiego. Zmianę tę reżyser zapowiadał już po nakręceniu Historii kina w Popielawach, mówiąc, że obraz ten zamyka pewien okres w jego życiu: jest ostatnim z serii filmów, w których dokonywałem osobistych rozliczeń ze światem. Wierzę, że teraz znajdę w sobie dość wrażliwości, by dostrzegać inne rzeczy ("Film" 11/1998).



blog comments powered by Disqus