Dekalog VII


plakat filmu Dekalog VII
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz
Muzyka: Zbigniew Preisner
Zdjęcia: Dariusz Kuc
Montaż: Ewa Smal
Scenografia: Halina Dobrowolska
Kostiumy: Małgorzata Obłoza, Hanna Ćwikło
Charakteryzacja: Dorota Seweryńska
Dźwięk: Nikodem Wołk-Łaniewski

Obsada:

Maja Berłkowska jako Majka, matka Ani
Anna Polony jako Ewa, matka Majki
Władysław Kowalski jako Stefan, ojciec Majki
Bogusław Linda jako Wojtek, ojciec Ani
Artur Barciś jako mężczyzna na stacji kolejowej
Bożena Dykiel jako kasjerka na stacji w Józefowie

Rok produkcji: 1988
Data premiery polskiej: 10 grudnia 1989
Czas trwania filmu: 55 min.
Produkcja: Polska
Gatunek: dramat, obyczajowy
Seria: Dekalog

Dekalog - cykl poruszających nowel filmowych. Każdy z 10 filmów opowiada inną historię, intryguje i wciąga widza w życie zwykłych ludzi. Te proste impresje filmowe mogą być drogowskazem, propozycją, zagadką; nadają znaczenie naszej szarej codzienności.

Dekalog, siedem, podobnie jak pozostałe części cyklu Krzysztofa Kieślowskiego, stanowi dalekie od stereotypu rozwinięcie jednego z dziesięciorga przykazań. Tym razem chodzi oczywiście o przykazanie siódme: "Nie kradnij". Niby nic prostszego, a jednak... "Czy można ukraść komuś swoją własność?" - pyta ustami bohaterki filmu reżyser i sprawa natychmiast robi się etycznie niejednoznaczna. Rzecz komplikuje się jeszcze bardziej, gdy okazuje się, że owa "własność" to dziecko, o które walczą matka i babcia. Majka jest studentką. Jako bardzo młoda dziewczyna nierozważnie wplątała się w związek ze starszym, lecz nieodpowiedzialnym mężczyzną. Efektem była niepożądana ciąża i obawa przed skandalem. Z pomocą córce przyszła matka, Ewa, która po narodzinach wnuczki uznała ją za własną córkę.

Minęło jednak trochę czasu i w Majce odezwały się rodzicielskie uczucia. Pragnie dostać swoje dziecko z powrotem. Obwinia matkę o kradzież. Ta jednak uważa, że w rzeczywistości wybawiła Majkę z poważnych kłopotów, a w dodatku zapewniła wnuczce spokojne, dostatnie dzieciństwo. Co więcej, Ewa również przywiązała się do dziecka i po prostu nie chce go oddać. W tej sytuacji Majka postanawia wykraść swą własność i wyjechać za granicę. Czy jednak ta psychicznie słaba, nie umiejąca pokierować własnym życiem dziewczyna zdoła urzeczywistnić swój zamiar? Siódma część cyklu Kieślowskiego podzieliła krytykę. Dla jednych była "najmniej przekonująca ze wszystkich", dla innych zaś wręcz przeciwnie: "oryginalna, subtelna, skłaniająca do głębokiej refleksji".

Z jednej strony zarzucano fabule dziwaczność, z drugiej zaś widziano w niej przejmującą opowieść o okaleczonych wewnętrznie kobietach, które miłość popchnęła do zadawania sobie nawzajem bólu. Kieślowskiemu udało się pokazać paradoks, kiedy matka i babka, walcząc o dobro dziecka, tak naprawdę je krzywdzą. Miłość miesza się tu z egoizmem tak ściśle, że trudno je rozdzielić.

(C) 1988 Telewizja Polska. Wszystkie Prawa zastrzeżone. (C) 2003 Warner Bros. Poland Dystrybucja Video. Wszystkie prawa zastrzeżone.


Dekalog VII - wydania na nośnikach



blog comments powered by Disqus