Animowana walka światła i cieni w "Przygodach Tintina"

Przygody Tintina, dzieło nagradzanego przez amerykańską Akademię Filmową zespołu takich sław jak Steven Spielberg, Peter Jackson oraz Joe Letteri (efekty specjalne), zostało najczęściej nagradzanym lub nominowanym do nagród za efekty specjalne filmem animowanym 2011 roku. Magiczna gra światła i cieni, która otacza cały świat Tintina powstała dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii grafiki komputerowej.

Film wyreżyserowano na podstawie kultowego komiksu z początku dwudziestego wieku, opowiadającego o przygodach Tintina oraz Kapitana Gardocka, jakie przeżywają podczas wyprawy dookoła świata w poszukiwaniu skarbu z zaginionego statku "The Unicorn". Jego animowana, klasyczna w treści i spektakularna w formie opowieść zmiata większość konkurencyjnych filmów pod względem odwzorowania rzeczywistości i stopnia zaawansowania efektów specjalnych. W celu uzyskania mrocznego charakteru niektórych ujęć użyto zaawansowanej technologicznie platformy z profesjonalnymi kartami graficznymi NVIDIA Quarto oraz oprogramowania PantaRay.

Trzyletnia współpraca firm NVIDIA oraz studia Weta zaowocowała opracowaniem programu pomocnego w tworzeniu skomplikowanych efektów specjalnych o nazwie PantaRay. Narzędzie to studio Weta najpierw wykorzystało w filmie Avatar, następnie w nowszym tytule Geneza Planety Małp. Teraz, na potrzeby najnowszego tytułu, narzędzie kolejny raz udoskonalono, dodając możliwość tworzenia cieni w technologii śledzenia promieni zarówno z ogromnych jak i małych źródeł światła. Modelowanie tak realistycznych cieni nie było jednak prostym zadaniem. Największym wyzwaniem dla twórców filmu było opanowanie zachowania światła w pełnym cyfrowym środowisku. W tym celu rozwinięta została metoda określania miejsca odbicia światła skupionego i rozproszonego oraz uzyskanie efektu tzw. miękkich cieni.

Oświetlenie w Przygodach Tintina to nowy wymiar realizmu. Magazyn "Variety" określił produkcję, jako wyjątkowo dokładny przekład obrazu Herge na niemal realny wielowymiarowy świat, szczególnie widoczny w grze światłocienia. Efekt doceniło grono specjalistów tematu – film został nominowany do nagrody zarówno przez Visual Effects Society jak i amerykańską Akademię Filmową.


blog comments powered by Disqus