Sundance Institute Series


Sundance Film Festival to bez wątpienia prawdziwa mekka kina niezależnego. Odbywająca się od nieco ponad 25 lat, pod egidą Sundance Institute, impreza wyrobiła sobie markę wyjątkowej i niepowtarzalnej na festiwalowej mapie. To właśnie tam odbywają się światowe premiery najciekawszych niezależnych produkcji, kształtują gusta, kreują nowe trendy. Tym cenniejsza wydaje się współpraca programowa amerykańskiej legendy z krakowskim OFF PLUS CAMERA.

Jednym z owoców takiej kooperacji jest sekcja „Sundance Institute Series”, która znalazła się w programie tegorocznej edycji krakowskiej imprezy. Dyrektor programowy festiwalu z Park City – Trevor Groth – wspólnie ze swoimi współpracownikami wybrali, ich zdaniem, najlepsze filmy, których premiera odbyła się na ostatnim Sundance w styczniu 2010 roku. Kolejne obrazy zaprezentowane w ramach sekcji powstały w trakcie warsztatów dla młodych filmowców „Sundance Lab”, organizowanych cyklicznie przez Sundance Institute. Widzowie OFF PLUS CAMERA będą więc mogli sami porównać produkcje, które zdobyły już uznanie w Park City, z tymi, których reżyserzy są na początku swej artystycznej drogi. „Sundance Institute Series” to niepowtarzalna okazja bliższego przyjrzenia się przyszłości amerykańskiego kina niezależnego.

Pełnometrażowy debiut, nominowanej do Independent Spirit Award, Sophie Barthes to słodko-gorzka, momentami wręcz nieco surrealistyczna próba autotematycznej refleksji. Głównym bohaterem filmu jest znany i charakterystyczny amerykański aktor Paul Giamatti („Bezdroża”, „Człowiek ringu”, „Iluzjonista”), który gra tutaj… samego siebie. Rozczarowany swoim życiem i wypalony wewnętrznie, nie potrafi skupić się na swojej najnowszej teatralnej roli w Czechowowskim „Wujaszku Wani”. Dlatego postanawia oddać swoją duszę do popularnej przechowalni i sprowadzić zamiast niej inną, bardziej pomocną przy jego pracy – duszę z Rosji. Fakt, że wygląda ona jak ciecierzyca, to tylko pierwsza z serii ironicznych niespodzianek, jakie czekają na bohatera.

O „Sin nombre” Cary’ego Fukunagi głośno było na festiwalach całego świata. Obok spektakularnego sukcesu podczas Sundance Film Festival – nagroda reżyserska, operatorska oraz nominacja do Nagrody Głównej Jury, święcił triumfy na imprezach w Sztokholmie czy Edynburgu. To mroczna, brutalna opowieść o innej rzeczywistości – świecie slumsów. Reżyser za pomocą dwóch splatających się historii ukazuje dramat bohaterów walczących o przetrwanie w realiach, o których nam nawet się nie śniło. Casper należy do bezwzględnego gangu Mara Salvatrucha, ale nie godzi się z ideologią, metodami grupy i postanawia odejść. Nikt jednak nie robi tego ot tak po prostu... Żądni zemsty członkowie grupy wyruszają w pogoń za Casperem. Sayra to młoda dziewczyna z Hondurasu, która wraz z rodziną próbuje przedostać się do krewnych w New Jersey. Losy tych dwojga połączą tragiczne wydarzenia, ale spotkanie to będzie jednym z nielicznych pozytywnych aspektów ich podróży na Północ.  

Obok twórczości fabularnej jest również miejsce na dokument, czego przykładem oparta na głośnej powieści Naomi Klein „Doktryna szoku” w reżyserii Michaela Winterbottoma i Mata Whitecrossa. Posługując się teoriami Klein, która sama pojawia się we włączonych do filmu materiałach archiwalnych – fragmentach wywiadów i wykładów, film zgłębia i próbuje wyjaśnić katastroficzne skutki kapitalizmu, skupiając się przy tym na analizie mechanizmu wykorzystania momentów kryzysu w podatnych na niego krajach, przez rządy i wielkie koncerny. Twórcy śledzą początki tytułowej doktryny  i jej rozwój na przestrzeni ponad 40 lat w tak różnych krajach, jak Chile Augusto Pinocheta, Rosja Borysa Jelcyna czy Wielka Brytania epoki Margaret Thatcher. Odnoszą ją także do niedawnych inwazji na Afganistan i Irak.

Sekcję „Sundance Institute Series” uzupełnią: „Bran Nue Dae” (reż. Rachel Perkins), „Don’t Let Me Drown” (reż. Cruz Angeles), „ Douchebag” (reż. Drake Doremus), „ His & Hers” (reż. Ken Wardrop), „Raising Victor Vargas” (reż. Peter Sollett) oraz „The American Astronaut” (reż. Cory McAbee).



blog comments powered by Disqus