Opisy filmów

Autor: Rebecca McClen
14 maja 2007


Parę osób, mały czas

 reż. Andrzej Barański, Polska, 2005, 104’

Film nakręcony na podstawie książki Jadwigi Stańczakowej „Dziennik we dwoje”. Opowiada o przyjaźni autorki (granej przez Krystynę Jandę), osoby niewidomej z Mironem Białoszewskim (Andrzej Hudziak), człowiekiem ekscentrycznym i introwertycznym, poetą i oryginalnym prozaikiem. Dla niej ta przyjaźń to szkoła samodzielności. Niezaradność Mirona w sprawach codziennych mobilizuje Jadwigę, która przepisuje jego wiersze, robi mu zakupy, załatwia sprawy w urzędach itp. Białoszewskiemu bliska więź z Jadwigą Stańczakową pozwala zaleczyć rany po rozstaniu z długoletnim partnerem. Film otrzymał Nagrodę Dziennikarzy i Nagrodę Aktorską dla Krystyny Jandy na festiwalu w Gdyni w 2005 roku oraz Nagrodę dla Andrzeja Hudziaka na festiwalu w Karlowych Warach w 2006 roku.

 

Love Sick - Niebezpieczne związki

reż.Tudor Giurgiu, Rumunia/Francja, 2005, 86’

Dwie rumuńskie studentki - Kiki i Alex, zakochują się w sobie. Kiki jest pewna siebie, beztroska, szuka przygód. Alex jest raczej nieśmiała, delikatna, odkrywa siebie powoli i ostrożnie. Kiki pochodzi z Bukaresztu, wychowała się w zamożnej rodzinie z pretensjami. Alex przyjeżdża na studia z małej wioski, ze skromnego, lecz otwartego domu. Miłość dziewczyn kwitnie - wspólne wypady do kina na cały dzień, przesiadywanie na dachu, skąd najlepiej widać zachód słońca, czułe spojrzenia na wykładach i w bibliotece. Ale Kiki kocha kogoś jeszcze... Udany debiut młodego reżysera, pokazywany m.in. na festiwalu w Berlinie. Sukces kasowy w Rumunii.

 

GranatowyPrawieCzarny

Azulocurocasinegro, reż. Daniel Sanchez Arevalo, Hiszpania, 2006, 105’, dystr. Vivarto

Nagrodzony na festiwalu w Wenecji oraz trzema nagrodami Hiszpańskiej Akademii Filmowej, Goya oryginalny, jednocześnie przejmujący i zabawny debiut trzydziestosześcioletniego reżysera. Bohater filmu, Jorge chciał coś istotnego w życiu osiągnąć. Tymczasem jest dozorcą w domu, w którym mieszka i musi się opiekować sparaliżowanym ojcem. Na domiar wszystkiego, jego brat siedzi za kratkami. Natomiast najlepszy przyjaciel Jorge, obibok Israel całe godziny spędza na dachu, skąd podgląda masażystę oferującego swoim męskim klientom, oprócz standardowych, także usługi seksualnego. Pewnego dnia Israel ujrzy w gabinecie masażu własnego ojca...

 

Gay Panama

reż. Abner Benaim, Panama 2006, 20’

Reportaż pokazujący trudną sytuację homoseksualistów w Panamie. Reżyser wychodzi z kamerą na ulice stolicy kraju, zagląda do „branżowych” klubów, pyta gejów o to, jak im się żyje i przypadkowych przechodniów o ich stosunek do homoseksualizmu. Jedzie także do wioski, gdzie mieszka duża grupa ludzi o odmiennej orientacji seksualnej -  schronili się tutaj przed dyskryminacją i prześladowaniami.

 

Sznirele perele

reż. Anna Kaplińska, Polska, 2003,48’

Dwora i Chaim zamieszkali w Izraelu. Ona przyjechała z Maroka, on - z Ukrainy. Dlaczego postanowili zostać religijnymi Żydami w Świętym Mieście, Jerozolimie? Jaką cenę płacą za swoje wybory? Sama reżyserka mówi, że jej film to „próba odpowiedzi na pytanie, czemu bohaterowie zdecydowali się wyjechać do Izraela i poszukiwać sensu życia w ortodoksyjnym judaizmie. Bohaterowie nie mogli odpowiedzieć na to pytanie, bo okazało się, że mają jakieś problemy ze sobą, ze swoją płciowością, wręcz wychodzi tam problem homoseksualizmu. To było dotknięcie sedna.”

 

Ksiądz

Priest, reż. Antonia Bird, Wlk. Brytania, 1994, 105’

Film, który w 1995 roku wywołał w Polsce wielkie emocje i kontrowersje. Przed kinami pikietowały grupy domagające się zakazu jego rozpowszechniania. Sprawa trafiła nawet do sądu. Greg, młody ksiądz-idealista trafia do biednej, zamieszkanej głównie przez robotników parafii w Liverpoolu. Jego zwierzchnikiem jest kapłan, który nie tylko łamie celibat sypiając ze swoją gospodynią, lecz także wygłasza ostro lewicujące kazania. Wkrótce okazuje się, że Greg skrywa wielki sekret. Mężczyzna jest homoseksualistą i częstym bywalcem klubów dla gejów.


Twoje zdrowie, chłopcze!

Here’s Looking At You, Boy!, reż. Andre Schäfer, Holandia/Finlandia/Australia, 2007, 90’

Świetnie przyjęty na festiwalu w Berlinie (nominacja do nagrody Teddy) dokument opowiadający dzieje kina gejowsko-lesbijskiego (a później queerowego) na przestrzeni dziesięcioleci – od lat 70. do współczesności. O jego historii mówią m.in.: John Waters, Gus van Sant, Rosa von Praunheim, Tilda Swinton, Wieland Speck, Stephen Frears. Ich, często pełne humoru, wypowiedzi przeplatane są fragmentami filmów, z których spora część nigdy nie była prezentowana w Polsce


Homo Father

reż. Piotr Matwiejczyk, Polska, 2005, 58’

Robert i Gabriel są ze sobą od trzech lat. Robert skrywa ich związek przed światem, a Gabriel przeciwnie – chce, by ludzie się o nim dowiedzieli. Pewnego dnia w ich domu pojawia się Natalia, z którą Gabriel miał trzy lata temu jednorazową i jednonocną przygodę. Kobieta pozostawia pod jego opieką małą dziewczynkę, a później podczas rozmowy telefonicznej informuje, że „mała” jest jego córką…

Nagroda na festiwalu w Gdyni w 2005 roku.


Etiudy studenckie:

 

3 Love

etiuda fabularna, reż. Agnieszka Smoczyńska, WRiTV UŚ 2004, 22 min.

Młoda dziewczyna, Magda przyjeżdża do miejscowości w górach na spotkanie z nieznajomym. Zna go bowiem tylko z intymnych e-maili i licznych sms-ów. Na dworcu podchodzi do pewnego mężczyzny. Czy to rzeczywiście jest ten, który z nią korespondował? Historia zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami

 

Bierność

etiuda fabularna, reż. Zbyszek Bzymek, PWSTFiTV Łódź 2002, 12 min.

Dwóch nastolatków spędza całe dnie w salach z automatami i włóczy się po ulicach ponurego miasta. Pewnego dnia jeden z nich zostaje zaatakowany przez chuliganów. Czy przyjaciel odważy się stanąć w jego obronie?

 

Kim jestem w dalszym ciągu

etiuda dokumentalna, reż. Marysia Sadowska, PWSTFiTV Łódź 2000, 21 min.

Portret Ryszarda Czubaka, aktora i ekscentrycznego bywalca warszawskich salonów.

 

Nie śpij

etiuda fabularna, reż. Bogusław Bielański, PWSTFiTV Łódź 2005, 13 min.
Historia młodego chłopaka na starcie dorosłego życia. Tomek szuka swojego miejsca, chce zrozumieć siebie i to, co go łączy z bliskimi. Jego świat jest pełen sprzeczności. Jest z Julią, lecz ta lada dzień urodzi syna innego mężczyzny. Bohater czuje też coś do kolegi z klubu sportowego. Oryginalny, wzruszający film, w którym mieszają się style i konwencje. Musical w szkole rodzenia, psychodeliczne wizje ubrane w świadomy kicz i poetyckie impresje.

 

Sylwia i Iga

etiuda fabularna, reż. Natalia Surmiak, WRiTV UŚ 2003, 10 min.

Jest pierwszy dzień lata. Dwie dziewczyny podczas przejażdżki łodzią poznają dwóch chłopców. Po tym spotkaniu wiele się zmieni w relacjach między bohaterkami. Swobodna adaptacja opowiadania Sylvii Plath.

 

Światła się palą, drzwi otwarte

fabuła, reż. Monika Dzik, Magdalena Mosiewicz, PWSTFiTV Łódź 1999, 11 min.

Oparta na wierszu Franka O’Hary historia homoseksualnej fascynacji dwóch mężczyzn z różnych światów.

 

Taki jak ja

etiuda dokumentalna, reż. Zbyszek Bzymek, PWSTFiTV Łódź 2003, 21 min.

Syn robi film dokumentalny o swoim ojcu. Starszy pan ma problemy z zaakceptowaniem homoseksualizmu swoich dorosłych dzieci.

 

Twarz

etiuda dokumentalna, reż. Kim Jae-Eui, PWSFTviT Łódź, 8 min.

Dokument o młodej Koreance mieszkającej w Łodzi. Dziewczyna opowiada o swoim niełatwym życiu, samotności, o kolejnych miłościach swojego życia. Jako lesbijce trudno jej żyć w konserwatywnym społeczeństwie. Nagroda Brązowego Dinozaura na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym "Etiuda & Anima" w 2002 roku.

Mateusz
fabuła, reż. Wojciech Szarski, WRITV, Katowice 2004, 19 min..

Konflikt ojca z synem. Ojciec skrywa swój homoseksualizm. Syn zapowiada rodzicom, że za tydzień chce przedstawić im swoją ukochaną osobę. Ojciec przypuszcza, że to będzie chłopak. Atmosfera niedomówień rodzi agresję ojca i poczucie odepchnięcia u syna.

Etiudy offowe:

Parada Równości 2005

dokument/reportaż, reż. Ewa Majewska, Aleksandra Polisiewicz, OFF 2005, 11 min.

Reportaż z Parady Równości, która – mimo zakazu prezydenta Kaczyńskiego -  odbyła się w 2005 roku w Warszawie

 

Pokój

fabuła, reż. Maciej Jarkowiec, OFF 2006, 20 min.

Stary człowiek mieszka sam. Młody malarz, który przychodzi w zastępstwie pomalować pokój, zadaje mu bardzo osobiste pytania. Okazuje się, że mężczyzna głęboko przeżywa swój dramat: nie może pogodzić się z faktem, że jego syn jest homoseksualistą.



blog comments powered by Disqus