Oscary 2016 – wyniki według Gildii Filmu

Autor: Redakcja Gildii Filmu
Korekta: Damian "Nox" Lesicki
28 lutego 2016

Oscary co roku budzą ciekawość  i skłaniają do typowania zwycięzców. Kto w tym roku zabierze do domu złotą statuetkę? Przedstawiamy oscarowe przewidywania naszej redakcji.

Oscary 2016 zwycięzcy nominacje przewidywania wyniki

 

Najlepszy film –  Marsjanin

Twórcom udało się świetnie uchwycić lekkość oryginału, humor, dramaturgię. Efekty specjalne i genialna praca kamery dopełniły dzieła. Matt Damon z kolei wcielił się w rolę Watneya zupełnie naturalnie, dając pokaz naprawdę dobrej gry. Aktorzy wspierający także się spisali. Do tego film nie jest typowo "oscarowy" – zwykle te obrazy charakteryzują się pewnym nadęciem, patosem, którego tutaj nie uświadczymy. – Dagmara Trembicka-Brzozowska

Marsjanin Oscary 2016

 

Najlepszy film animowany – W głowie się nie mieści

Nie ma co się łudzić – Pixar to oscarowy pewniak. Mimo, że Marnie. Przyjaciółka ze snów zebrała bardzo pozytywne recenzje i zasłużyła na wyróżnienie, amerykańska Akademia raczej nie zwróci tym razem swoich oczu ku anime Studia Ghibli. Podobnie bez szans jest świetny Baranek Shaun, który zachwyca nie tylko genialną, pracochłonną formą, ale również inteligentną, choć służącą czystej rozrywce, treścią. Akademicy najprawdopodobniej docenią jednak pixarowską animację, której również nie można odmówić wysokiej jakości oraz mądrego scenariusza. Jej twórcy sprawnie opracowali wybrany przez siebie temat, mimo jego abstrakcyjności – wszak opowiadanie językiem zrozumiałym i atrakcyjnym dla najmłodszych widzów o świecie emocji siedzących w naszych głowach to nie lada wyzwanie. – Damian "Nox" Lesicki

W głowie się nie mieści Pixar Oscary 2016

 

Najlepszy reżyser – George Miller

Miller wziął swego rodzaju odgrzewany kotlet – Mad Maxa – i nieskomplikowaną (wręcz prostacką) fabułę rodem ze stereotypowych powieści drogi i zamienił to w cudowne widowisko. Film nie jest pozbawiony wad, ale wizja reżysera powala rozmachem i wykonaniem. – Dagmara Trembicka-Brzozowska

 

Najlepszy aktor pierwszoplanowy – Leonardo DiCaprio

Żarty żartami, ale DiCaprio wyjątkowo na tego Oscara zasłużył. Jego występ w Zjawie był, cóż, zjawiskowy. Mimo silnej konkurencji – z której najbardziej zagrozić mu może Eddie RedmayneLeo najlepiej podbił serca widowni i zrobił ze Zjawy film godny Nagrody Akademii. – Dagmara Trembicka-Brzozowska

Leonardo DiCaprio Oscary 2016

 

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa – Brie Larson

To chyba najtrudniejsza do wytypowania z tegorocznych kategorii. Nie powiedziałbym jednak, że członkowie Akademii mają bogaty wybór. Nominacje dla Saoirse Ronan w Brooklynie i Jennifer Lawrence za Joy wydają mi się przyznane mocno na wyrost – w 2015 roku prawdziwie genialne kreacje stworzyły aktorki drugoplanowe.

Prawdopodobnie bitwa o Oscara w omawianej kategorii rozegra się między Brie Larson a Cate Blanchett. Ta pierwsza skradła dla siebie serca widzów w czarnym koniu nominacji – mocnym obrazie Pokój, który nikogo nie pozostawia obojętnym. Blanchett to jednak stara wyjadaczka - swoją charyzmą w połączeniu z odważną tematyką filmu Carol ma spore szanse na statuetkę. osti

Brie Larson stworzyła w Pokoju genialną kreację – naturalną, autentyczną, pełną emocji. Poza tym gra ona jedną z zaledwie kilku postaci w tym obrazie, więc od strony aktorskiej niemal cały ciężar produkcji spoczywał na jej barkach. To mocna rola, która zdecydowanie zasługuje na statuetkę. – Damian "Nox" Lesicki

Brie Larson Oscary 2016

 

Najlepszy aktor drugoplanowy – Mark Ruffalo

Po planie Spotlight raczej się przemykał, ale za to pozostawiał wrażenie na długo. Zagrał Rezendesa nieomal brawurowo – o ile można to określenie zastosować do tego typu roli – co nie mogło być łatwe. Bez efekciarstwa, wyłącznie kawał świetnej gry. – Dagmara Trembicka-Brzozowska

Mark Ruffalo Oscary 2016

 

Najlepsza aktorka drugoplanowa – Alicia Vikander / Jennifer Jason Leigh

Tak, tak, wszyscy wiemy, że w Dziewczynie z portretu cała uwaga skupia się na Eddiem Redmaynie. Krytycy, gdyby tylko mogli, pewnie nagrodziliby go nominacją do Oscara także w kategorii aktorki drugoplanowej. Redmayne jednak ma już w pełni zasłużoną złotą statuetkę, a tak się składa, że w Dziewczynie z portretu przyćmiewa go Alicia Vikander – gwiazda z kosmicznym aktorskim potencjałem, która w tym roku powinna zatriumfować w kategorii aktorki drugoplanowej.

Zwróciła moją uwagę w Kochanku królowej, grając młodą królową uczącą się przetrwać w darwinowskim świecie królewskiej rodziny. Uznanie za tę rolę utorowało jej drogę do Hollywood. Poza nielicznymi wpadkami, takimi jak udział w tandetnym Siódmym synu, konsekwentnie prowadziła swoją sekretną misję podboju Hollywood. Widzieliśmy ją jako tajemniczą Avę w Ex Machinie, rozbawiała do łez swoim alkoholowym tańcem jako Gaby w Kryptonimie U.N.C.L.E.. Nie dajcie się zwieść, w Dziewczynie z portretu to ona gra pierwsze skrzypce, wcielając się w Gerdę Wegener z niespotykaną charyzmą i magnetyzmem dawnych ikon filmowych. Jej niewinny uśmiech to tylko złudzenie. Vikander czeka jeszcze na pewno wiele genialnych ról, a na każdą z nich czekam ze zniecierpliwieniem. – Marta Jakubek

Zawsze uważałam, że kobiety grające u Tarantino nie mają łatwego zadania. Leigh, wcielając się w Daisy, potwierdziła to (rola była dość... specyficzna), a jednocześnie wywiązała się ze swojego zadania koncertowo. Pytanie czy doceni to Akademia. – Dagmara Trembicka-Brzozowska

 

Najlepszy scenariusz oryginalny – Spotlight

Spotlight to jeden z tych filmów, które otrzymują nominację za najlepszy scenariusz, ale nie liczą się w kluczowych kategoriach, takich jak: najlepszy film, aktor czy reżyser. Spodziewam się, że podobnie będzie w tym roku, ponieważ szalenie interesująca tematyka filmu z pewnością zostanie doceniona przez Akademików, jednak nie na tyle, by finalnie zostać królem oscarowego polowania.  Warto zwrócić uwagę na mojego faworyta – Ex-Machinę, której nominacja dowodzi, że wraca moda na inteligentne i klimatyczne science fiction. Niestety Oscara z reguły otrzymują produkcję oparte na prawdziwych wydarzeniach, co dyskredytuje dzieło Garlanda  oraz najlepszą animację Pixara od lat - W głowie się nie mieściMateusz Michałek

Spotlight Oscary 2016

 

Najlepszy scenariusz adaptowany – Marsjanin

W tej kategorii (jak praktycznie co roku) konkurencja jest naprawdę spora. Pokój swoją niecodziennością zawojował listy nominowanych i może ukraść głośnej konkurencji niejedną statuetkę. Big Short w zabawny i inteligentny sposób starał się przedstawić "durnym hamburgerom" jak bardzo zostali oszukani w związku z ostatnim kryzysem gospodarczym, co może (ale nie musi) okazać się argumentem przemawiającym na jego korzyść.

Mnie osobiście najbardziej urzekł Marsjanin, który podobnie jak książkowy oryginał, potrafił połączyć ciężkie science fiction z niesamowicie lekkostrawnym poczuciem humoru i przyjemną formą. Historia opowiedziana przez film jest jednocześnie fantastyczna i realistyczna. Żelazne prawa przyrody zostały wyniesione w kosmos i zestawione z dowcipnym głównym bohaterem, którego nie da się nie lubić. – osti

 

Najlepsza muzyka – Sicario

Wielkim nieobecnym tegorocznych nominacji jest Tom Holkenborg vel Junkie XL. Ścieżka dźwiękowa Mad Maxa: Na drodze gniewu to moc w czystej postaci. Niestety, Akademia Filmowa najwyraźniej tego nie zauważyła.

Konkurencja nadal pozostaje jednak duża. Z jednej strony starzy wyjadacze, którzy pokazali, że mimo zaawansowanego wieku wciąż są w formie i potrafią zachwycić – Ennio Morricone oraz John Williams. Z drugiej – Jóhann Jóhannsson oraz jego mroczny soundtrack do Sicario. I, o dziwo, to właśnie islandzki kompozytor moim zdaniem najbardziej zasługuje na nagrodę. Chociaż Williams i Moriccone spisali się nieźle, obaj zostali już w przeszłości docenieni przez Akademię za dużo lepsze kompozycje. Na tle ich nowych dokonań budząca grozę i tworząca niesamowite napięcie muzyka Jóhannssona pozytywie się wyróżnia. – Damian "Nox" Lesicki

Sicario OScary 2016

 

Najlepsza piosenka –Writing's on the Wall

Nie mam wątpliwości, że faworyt jest tylko jeden i jest nią kompozycja Sama Smitha. Konkurencja w tym roku wypada dość blado na tle kolejnej bondowskiej piosenki, zwłaszcza po wykluczeniu See you again z Szybkich i wściekłych 7. Najgorsze jest jednak to, że również Writing’s on the Wall prezentuje się stosunkowo przeciętnie na tle genialnego Skyfall i podobnie jak niezbyt udany Spectre, szybko zostanie zapomniany.To wszystko sprawia, że wyścig w tej kategorii wydaje się w tym roku być wyjątkowo nudny i przewidywalny – Mateusz Michałek

 

Najlepsze efekty specjalne – Mad Max: Na drodze gniewu

Ta kategoria w zasadzie zawsze jest obstawiona bardzo silną konkurencją. W tym roku nominacje dostały produkcje bardzo różnorodne. Światy przedstawione w Gwiezdnych wojnach i Marsjaninie są absolutnie niezapomniane, mechaniczne ciało Alicii Vikander z Ex Machiny wygląda przerażająco realnie, a bajecznie długie ujęcia i niedźwiedź masakrujący Leonardo DiCaprio w Zjawie po prostu rzucają na kolana.

Moim subiektywnym faworytem jest jednak Mad Max: Na drodze gniewu. Scena, w której postapokaliptyczna kawalkada aut wjeżdża w burzę piaskową jest powodem, dla którego zakupiłem wydanie Blu-ray filmu. Unoszone przez pęd wiatru nad pustynię samochody zamieniają się w kule ognia, w tle zaś szaleją żywioły, silniki i genialny soundtrack Toma Holkenborga – absolutnie genialne przeżycie audiowizualne, które w mojej opinii zasłużyło na złotą statuetkę. – osti

Mad Max Oscary 2016

 

Najlepsze zdjęcia – Nienawistna ósemka

Konkurencja jest tu duża i walka będzie pewnie wyrównana, jednak za hołd złożony klasycznym westernom, przywrócenie do życia formatu 70mm oraz piękne zimowe plenery, Tarantino zasłużył na Oscara – Damian "Nox" Lesicki

Nienawistna ósemka Oscary 2016

 

Najlepsze kostiumy / Najlepsza charakteryzacja / Najlepszy dźwięk / Najlepszy montaż dźwięku / Najlepszy montaż – Mad Max: Na drodze gniewu

Mad Max: Na drodze gniewu to czarny koń w każdej z tych kategorii. Może nie zdobędzie wszystkich statuetek, ale jakieś zgarnie na pewno. Nietuzinkowe pomysły na stroje oraz wygląd bohaterów z postapokaliptycznego świata, ogolone głowy, proteza ręki oraz groteskowy aparat tlenowy robią niesamowite wrażenie. Z kolei dynamiczny montaż nie pozwala tempu akcji opaść ani na moment i trzyma widza w ciągłym napięciu.

Podobnie sprawa ma się z warstwą dźwiękową filmu. Zidywidualizowane odgłosy silników, częściowo skomponowane z ryków dzikich zwierząt zostały fenomenalnie zgrane z wszechobecnymi eksplozjami oraz muzyką. Podczas seansu kinowego można było odnieść wrażenie, że potworne maszyny lada moment wyjadą przez ekran, plując ogniem i miażdżąc widzów pod kołami. – Damian "Nox" Lesicki

Mad Max OScary 2016

 

Najlepszy film nieanglojęzyczny – Syn Szawła

Wiadomo, że film o holokauście ma fory w walce o Oscara. W tym przypadku jednak będzie to nagroda zdecydowanie zasłużona, bo to obraz mocny, naturalistyczny, odciskający piętno na widzach i niezwykle ważny. – Damian "Nox" Lesicki

Syn Szawła Oscary 2016

 

Najlepszy film dokumentalny – Amy

Amy Oscary 2016

 

Najlepsza scenografia – Most szpiegów

Most szpiegów Oscary 2016

Zgadzacie się z naszymi przewidywaniami. A może macie zupełnie inne typy?



blog comments powered by Disqus