Festiwal dźwięków – relacja z 8. Festiwalu Muzyki Filmowej

Autor: Monika "Katriona" Doerre
Korekta: Agnieszka Bukowczan-Rzeszut
7 czerwca 2015

Solidny film to nie tylko ciekawa i przemyślana fabuła czy poprawna gra aktorska. By powstał interesujący i warty uwagi obraz, każdy detal musi być dopracowany w najdrobniejszym szczególe. Światło, zdjęcia, kostiumy, dialogi, efekty specjalne czy dźwięk. Niebagatelną rolę w produkcjach filmowych, zarówno tych pełnometrażowych, jak i serialach, odgrywa ścieżka dźwiękowa. Wyobraźcie sobie scenę ucieczki przed mordercą w horrorze, a w tle melodię pasującą do kreskówki czy łzawą piosenkę rodem z komedii romantycznej.  

Fot. Tomasz Wiech        

Co roku w Krakowie odbywa się Festiwal Muzyki Filmowej – wydarzenie organizowane przez Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic, które - jak wskazuje sama nazwa imprezy - dotyczy dźwięku. Czy to w filmie, serialu czy nawet grach komputerowych – muzyka buduje klimat i podkreśla nastrój. W tym roku dźwiękowa zabawa odbyła się w dniach 27 - 31 maja.

Wiek słuchaczy nie miał tutaj żadnego znaczenia, wystarczyła pasja i chęć poznania tego ukrytego świata audio.  Każdy miłośnik ścieżek dźwiękowych mógł znaleźć coś dla siebie. Impreza rozpoczęła się 27 maja o godzinie 10.30, a zakończyła 31 maja seansem filmu Star Trek z muzyką orkiestry na żywo. Na pięć dni Kraków zmienił się w stolicę ścieżki dźwiękowej.

W środę najjaśniejszym punktem programu okazał się Video Game Show: Critical Hit, czyli koncert muzyki gier komputerowych. Każdy, kto ktoś choć trochę interesuje się tematyką gier lub spędza czas oddając się tej rozrywce, najpopularniejsze na żywo. Impreza odbyła się w sali kina Kijów, a zgromadzeni usłyszeli dźwiękowe aranżacje do takich gier, jak Tetris, Pokemon, Final Fantasy X, Diablo II czy World of Warcraft.

Przez kolejne dwa dni można było uczestniczyć w plenerowym pokazie filmu Jack Strong, koncercie Szekspir symfonicznie, gdzie zaprezentowano znane muzyczne motywy z filmów opartych na dziełach znanego angielskiego dramaturga, czy kolejnym Scoring4Wajda, wydarzeniu poświęconemu muzyce tworzonej do dzieł Andrzeja Wajdy.

Jednak największe perełki czekały na uczestników Festiwalu Muzyki Filmowej w sobotę oraz niedzielę. Spotkanie z Elliotem Goldenthalem, kompozytorem muzyki do takich dzieł, jak Frida, Wrogowie publiczni i Final Fantasy, czy FMF4kids: Młodzi na poważnie, gdzie można było podziwiać kompozycje młodych muzyków pod batutą Moniki Bachowskiej - to niektóre z sobotnich atrakcji.

Również tego dnia odbyła się Międzynarodowa Gala Seriali. To najlepsze wydarzenie całego Festiwalu. Mnóstwo gości związanych z branżą muzyczną, cudowne, zapierające dech w piersiach przedstawienie. Podczas koncertu słuchacze mogli delektować się ścieżką dźwiękową pochodzącą z czternastu najpopularniejszych seriali: Dynastii Tudorów, Rodziny Borgiów, Gry o tron, Watahy, Czasy honoru, Wikingów, Misji Afganistan, Downton Abbey, House of Cards, The Dovekeepers, Dextera, Chicago Fire, The Knick czy Lost. Każdemu występowi towarzyszyła aranżacja wizualna – na dużym ekranie, znajdującym się tuż za orkiestrą, wyświetlano fragmenty poszczególnych seriali.

W sobotę 30 maja, już po raz trzeci w historii festiwalu przyznano statuetkę Young Talent Award. W tym roku twórcy muzyki stanęli przed zadaniem skomponowania ścieżki dźwiękowej do fragmentu serialu Rodzina Borgiów. Najlepszym okazał się Włoch - Antonio Di lorio, drugie miejsce ex aequo zajęli Kristjan Bergey z Kanady oraz Brytyjczyk Moritz Schmittat. W międzynarodowym jury oceniającym zgłoszone prace zasiedli Daniel Carlin — dyrektor cenionej katedry Scoring for Motion Pictures & Television na Uniwersytecie Południowej Kalifornii, Trevor Morris — kanadyjski kompozytor, autor muzyki do wielkich produkcji telewizyjnych, seriali, filmów i gier komputerowych, Robert Townson — szef największej wytwórni płytowej wydającej muzykę filmową - Varèse Sarabande, Michael Todd — dyrektor ds. Muzyki Filmowej i Telewizyjnej w Amerykańskim Stowarzyszeniu Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP), Doreen Ringer-Ross — wiceprezydent ds. Filmu i Telewizji w BMI (Broadcast Music, Inc.), Richard Guérin — konsultant muzyczny Philipa Glassa, Paweł Pawlik — zastępca dyrektor programowej RMF Classic oraz Robert Piaskowski — dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Nagrodę główną, statuetkę Young Talent Award, zaprojektował Stanisław Juszczak.

W niedzielę odbyły się dwa pokazy filmowe z muzyką na żywo: o 15.00 w ICE Kraków można było obejrzeć polską produkcję – Bogów, natomiast o 20.00 w TAURON Arena odbył się seans dzieła science fiction – Star Trek. Oba wydarzenia zagwarantowały niesamowite przeżycia – o wiele inaczej odbiera się film, kiedy muzyka mu towarzysząca jest grana na żywo. Wszystko jest czystsze, lepiej dopracowane i prawdziwe.

Festiwal Muzyki Filmowej to wydarzenie, w którym uczestniczą dziesiątki tysięcy widzów i słuchaczy, nie tylko z Polski. Warto uczestniczyć w taki dużym przedsięwzięciu, gdyż wrażenia, jakich dostarcza, są nie do opisania. To festiwal, który cieszy magią dźwięków, a koncerty pokazują inne oblicze pracy specjalistów od efektów dźwiękowych.

Zdjęcia użyczone przez FMF



blog comments powered by Disqus