Hsiao-hsien Hou

Ur.: 8 kwietnia 1947 , Meixian, Guangdong, Chiny
zdjęcie

Jeden z najważniejszych przedstawicieli „nowej fali” tajwańskich reżyserów. Urodził się w Chinach i w 1948 roku przeprowadził się na Tajwan. Dzieciństwo spędził na południu wyspy. Do 1969 roku odbywał służbę wojskową, a następnie rozpoczął studia filmowe na tajwańskiej Narodowej Akademii Sztuki. Skończył je w 1972 roku i, zanim na dobre poświęcił się sztuce filmowej, wykonywał drobne, dorywcze prace. Asystował doświadczonym reżyserom, takim jak Li Hsing czy Lai Cheng-ying. W jakiś czas potem związał się z grupą Chen Kun-hou i zajął się reżyserią.

Jako reżyser pierwsze kroki stawiał pracując nad filmem Jiushi liuliu de ta (Miłe dziewczyny) w 1980 roku. Jego trzeci film, Zai na hepan qingcao qing ( Zielone trawy domu, 1983) został nominowany do Golden Horse Awards, tajwańskiego odpowiednika Oscara. Od tego czasu reżyser przyczynia się do tworzenia nowej świadomości wśród twórców tajwańskiego kina.

Dwa filmy Hou wzbudziły szczególne zainteresowanie widzów i krytyków na całym świecie. Są to Fengkuei-lai-te jen (Chłopcy z fengkuei, 1983) i Dongdong de jiaqi (Lato u dziadka, 1984). Oba filmy zostały nagrodzone na Festival des 3 Continents w Nantes. Autobiograficzny Tong nien wang shi (Czas życia i czas śmierci, 1985) zdobył Nagrodę Międzynarodowej Krytyki na festiwalu w Berlinie w 1985 roku i jednocześnie został uznany za najlepszy film spoza Europy i Ameryki na festiwalu w Rotterdamie. Kolejne filmy - Lianlian fegchen (Pył na wietrze, 1986) i Niluohe nuer (Córka Nilu, 1987), spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem krytyki, a Hou Hsiao hsiena okrzyknięto jednym z najbardziej nowatorskich reżyserów świata. W 1989 roku film Beiqing chengshi (Miasto smutku) nagrodzono Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji. W 1993 roku Jury festiwalu w Cannes przyznało swoją nagrodę wybitnemu dziełu pod tytułem Hsimeng jensheng (Mistrz marionetek). Trzy kolejne filmy: Haonan haonu (Dobrzy mężczyźni, dobre kobiety, 1995), odznaczający się niezwykłą energią Nanguo zaijan, nanguo (Żegnaj Południe, żegnaj, 1996) oraz Hai shang hua (Kwiaty szanghaju, 1998), pokazywane podczas konkursu na Festiwalu w Cannes, zyskały uznanie krytyki. Hou Hsiao Hsien jest również producentem, który ma na swoim koncie pracę nad takimi klasykami jak Qingmei Zhuma Edwarda Yang, Zawieście czerwone latarnie Zhang Yimou, Shaolin Ye, An La! i Qunian dongtian Hsu Hsiao-ming, Duo-Sang Wu Nien-jen czy Zhi jao wei ni huo yi tian Chen Kuo-fu. W filmie Qingmei Zhuma zagrał główną rolę.


Filmy:



blog comments powered by Disqus