Jeffrey Wright

Ur.: 7 grudnia 1965 , Washington, D.C., USA

Uznawany jest za jednego z najbardziej utalentowanych i wszechstronnych aktorów swojego pokolenia. Za swą rolę drugoplanową w znanym miniserialu stacji HBO Anioły w Ameryce zdobył nagrodę Emmy, Złoty Glob i Black Reel Award. Przyznano mu także nagrodę Tony za rolę w teatralnej wersji Aniołów w Ameryce: Pieriestrojka. Wcześniej zagrał Martina Luthera Kinga w produkcji HBO Bojkot, za którą to rolę otrzymał nagrodę AFI w kategorii aktor roku w filmie lub miniserialu. 

Pochodzący w Waszyngtonu Wright zadebiutował na srebrnym ekranie w tytułowej roli w filmie Basquiat. Taniec ze śmiercią, prawdziwej historii malarza graffiti, który stał się najbardziej rozchwytywanym i wpływowym malarzem Ameryki lat 80. Następnie wziął udział w filmie Anga Lee Przejażdżka z diabłem, a potem zagrał Peoplesa Hernandeza w remake’u klasycznego już filmu Shaft z 2000 roku.

W swej karierze teatralnej Wright zdobył ostatnio kolejną nominację do nagrody Tony za chwaloną przez krytyków sztukę Top Dog, Underdog. Często grywa na Nowojorskim Festiwalu Szekspirowskim, gdzie zdobył wiele pochwał za swą rolę Marka Antoniusza w produkcji Julius Caesar (Juliusz Cezar) teatru Shakespeare in the Park oraz ukończył długą i udaną serię występów na Broadwayu w nagradzanym wielokrotnie widowisku o rytmach i historii amerykańskich Murzynów Bring in da Noise, Bring in da Funk. W telewizji z kolei zagrał w miniserialu Lackawanna Blues stacji HBO, który zdobył nagrodę Emmy.

Wright jest absolwentem Amherst College w Massachusetts z tytułem licencjata nauk politycznych. Otrzymał także w 2004 roku honorowy tytuł doktora literatury humanistycznej na swej rodzimej uczelni. Mieszka w nowojorskim Brooklynie z aktorką Carmen Ejogo i ich dwójką dzieci.

Ostatnio zagrał jedną z głównych ról w nominowanym do Oscara filmie Stephena Gaghana Syriana, w Broken Flowers Jima Jarmuscha, w Kandydacie Jonathana Demme’a oraz rolę fotografa Howarda Binghama w Alim Michaela Manna.


Role w filmach:



blog comments powered by Disqus