Jerzy Milian

Ur.: 10 kwietnia 1935 , Poznań, Polska

Absolwent wydziału Architektury Wnętrz PWSSP w Poznaniu oraz wydziału muzyki rozrywkowej Akademii Muzycznej w Berlinie. Swoją karierę muzyczną rozpoczynał w rodzinnym Poznaniu w pierwszej połowie lat 50-tych. W 1954 roku wraz ze swym kwintetem otrzymuje propozycję współpracy z Krzysztofem Komedą. Jako Sekstet Krzysztofa Komedy odnoszą wielki sukces na kultowym I Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Sopocie, a kompozycja Miliana Memory of Bach staje się tematem inspirującym dla modern - jazzowych zespołów tamtych czasów.

W latach 1959-75 występuje najczęściej jako muzyk i solista licznych all stars (wraz z Krzysztofem Komedą, Andrzejem Kurylewiczem, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Leszkiem Dudziakiem, Wojciechem Karolakiem, Jackiem Bednarkiem, Jackiem Ostaszewskim). Bierze udział w koncertach jazzowych (np. wraz z kwartetem Komedy w koncercie Jazz i poezja), koncertach tzw. trzeciego nurtu (gdzie gra utwory Kotońskiego i Schaeffera). Na Jazz Jamboree'63 Milian wraz z orkiestrą symfoniczną wykonuje Music for MI kompozycję Bogusława Schaeffera. Jako kompozytor i aranżer współpracuje z orkiestrami Gustava Broma, Studiem Jazzowym Polskiego Radia, big bandem Andrzeja Kurylewicza (brawurowe wykonanie Dialogów instrumentalnych Miliana).

W 1965 roku podejmuje współpracę kompozytorską z orkiestrą belgijskiego radia BRT. Praca ta jest ważnym elementem innych jego działań jazzowych. Współpracuje ze znanym choreografem Konradem Drzewieckim (Tempus Jazz 67), gra w autorskim trio (z Jackiem Bednarkiem i Grzegorzem Gierłowskim), pracuje dla big bandu radia NRD, jako absolwent Akademii Muzycznej w Berlinie jest wykładowcą w berlińskiej szkole muzycznej.
Etap śląski Milian zaczyna w 1973 roku jako dyrektor i kierownik artystyczny Orkiestry Rozrywkowej PR i TV w Katowicach. Do roku 1991 nagrywa wraz z orkiestrą niemal wszystkich liczących się piosenkarzy (wielu z nich zawdzięcza mu swoje debiuty), szefuje muzycznie festiwalom w Opolu, Sopocie, Zielonej Górze.

Jest muzykiem wszechstronnym: komponuje utwory instrumentalne (m.in.In memoriam Martin Luther King, Polish Folk Suite), muzykę baletową (Sny, Thema con Variazioni), operową (Łowy w Operladii), musicale (Czarująca szewcowa, Przygody Sindbada Żeglarza), muzykę filmową (Mocne uderzenie)


Dyskografia:



blog comments powered by Disqus