Krzysztof Komeda

Ur.: 27 kwietnia 1931 , Poznań, Polska
Zm.: 23 kwietnia 1969
zdjęcie

Wykazujący od dziecka uzdolnienia muzyczne w wieku siedmiu lat został przyjęty do konserwatorium. W listopadzie 1939 roku został wraz z rodzicami wysiedlony przez Niemców z Poznania do Częstochowy. Podczas wojny prywatnie uczył się gry na fortepianie a po jej zakończeniu, gdy rodzina Trzcińskich w 1947 r. zamieszkała w Ostrowie Wielkopolskim, uczęszczał do Miejskiej Szkoły Muzycznej. W szkole średniej w Ostrowie Wielkopolskim spotkał Witolda Kujawskiego, absolwenta tej samej szkoły, który był już dobrze znanym swingującym basistą. To właśnie Kujawski wprowadził Komedę Trzcińskiego w jazz. Mimo muzycznych fascynacji przyszłość swoją wiązał z zawodem lekarza i taki wybrał kierunek studiów. W tym czasie rozpoczął współpracę z pierwszym, powojennym, pionierskim zespołem jazzowym - krakowsko-łódzką grupą Melomani, której filarami byli Matuszkiewicz, Trzaskowski i Kujawski. Po raz pierwszy użył pseudonimu „Komeda” gdy pracował w klinice laryngologicznej i chciał ukryć swoją fascynację jazzem przed współpracownikami.
Wraz z saksofonistą Janem „Ptaszynem” Wróblewskim i wibrafonistą Jerzym Milianem stworzył Komeda Sextet grający jazz nawiązujący do tradycji europejskich i będący syntezą dwóch wówczas najpopularniejszych grup - The Modern Jazz Quartet i The Gerry Mulligan Quartet. W sierpniu 1956 r. Sekstet odniósł sukces na I Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie, potem odbył serię koncertów w większych miastach Polski. W tym samym roku, w lutym, Komeda uzyskał dyplom Akademii Medycznej i podjął pracę w swojej specjalizacji - jako laryngolog. W lipcu 1957 roku Sekstet zagrał na II Festiwalu Muzyki Jazzowej (Gdańsk, Sopot) oraz zdobył srebrny medal w konkursie jazzowym na VI Festiwalu Młodzieży w Moskwie, zaś jesienią Komeda zdecydował się na rezygnację z praktyki lekarskiej i poświęcenie się muzyce. W poszukiwaniu dogodnych warunków do grania przeprowadził się do Krakowa, a w październiku 1958 roku poślubił Zofię Tittenbrun.
W wyniku kontaktów w Krakowie powstała 'super grupa' Jazz Believers - w jej skład weszli muzycy z Krakowa i Poznania - która zadebiutowała na początku 1958 roku. Zaś w czerwcu na Międzynarodowych Targach Poznańskich udało się Beliversom zarejestrować nagrania dla RCA. Niestety firma nie była zainteresowana wykorzystaniem tych nagrań komercyjnie. Równolegle Komeda rozpoczął komponowanie muzyki filmowej. Jego pierwszą ścieżką dźwiękową była partytura do krótkometrażówki Romana Polańskiego Dwaj ludzie z szafą. Po rozwiązaniu Jazz Believers, na jesieni 1959 roku Komedowie przeprowadzili się do Warszawy.
Wiosną 1960 roku Komeda po raz pierwszy wyjechał do Skandynawii i później powracał tam co roku. Jego występy w sztokholmskiej „Gyllene Cirkeln” i kopenhaskim „Jazzhus Montmartre”, które gościły najbardziej znane gwiazdy amerykańskiego jazzu, okazały się prawdziwym sukcesem.
Na Jazz Jambore'63 kompozytor spotkał się z Tomaszem Stańko. Zaangażowany w zastępstwie za Allana Botschinsky'ego trębacz okazał się potem znakomitym, stałym członkiem zespołu Komedy.
Podczas grudniowego Jamboree '65 Kwintet zaprezentował dwie kompozycje: 'Astigmatic' i 'Kattorna'. Nagrał również LP Astigmatic, do dziś uznawany za jedno z czołowych nagrań jazzowych.
Na Jamboree '67 Kwartet Komedy zaprezentował jego ostatnią 'wielką' kompozycję - poświęconą pamięci Johna Coltrane'a 'Nigtime, Daytime Requiem'.
W styczniu następnego roku Krzysztof Komeda wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie pracował nad muzyką do filmów: Polańskiego Dziecko Rosemary i Kulika The Riot. W grudniu, w Los Angeles uległ tragicznemu wypadkowi. Po przewiezieniu przez żonę Zofię do kraju, zmarł 23 kwietnia 1969 roku i pochowany został w Warszawie na Powązkach.

Strony internetowe:
www.komeda.vernet.pl
www.komeda.art.pl

Filmy:

Dyskografia:

Role w filmach:



blog comments powered by Disqus