Stephen Daldry

Ur.: 2 maja 1961 , Dorset, Anglia

Jest znanym reżyserem teatralnym - reżyserował szereg sztuk dla Royal Court Theatre, w tym między innymi: „A Number” i „Far Away” Caryl Churchill (drugą sztukę także w Albery Theatre i w nowojorskim Theatre Workshop); „Via Dolorosa” Davida Hare (również w Duchess Theatre i na Broadway'u); „Rat in the Skull” Rona Hutchinsona (Royal Court Classic Season); „Body Talk”  i „The Kitchen” Arnolda Weskera; „The Editing Process” Meredith Oakes oraz „Search and Destroy”  Howarda Kordera.

W Teatrze Narodowym Daldry reżyserował sztukę „An Inspector Calls” (wystawianą także w teatrach na West End, Broadway'u i na całym świecie) oraz „Machinal”. Dla Gate Theatre reżyserował „Damned for Despair”, „The Fleisser Plays” (wraz z Annie Castledine) oraz „Figaro Gets Divorced.”

Daldry reżyserował także wiele spektakli w Sheffield Crucible Theatre, gdzie rozpoczynał swą karierę, oraz na wielu innych na scenach teatralnych: Manchester Library Theatre, Liverpool Playhouse, Stratford East, Oxford Stage oraz na Brighton and Edinburgh Fringe Festival. Daldry był dyrektorem artystycznym Royal Court Theatre w latach 1992–98, a uprzednio w Gate Theatre (1989–92) oraz Metro Theatre Company (1984–86). Wchodzi w skład dyrekcji sławnych londyńskich teatrów Old Vic Theatre oraz Young Vic Theatre, jest też dyrektorem programowym Royal Court Theatre. Za swe dokonania teatralne otrzymał wiele nagród w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.

Pierwszy pełnometrażowy film Stephena Daldry’ego Billy Elliot zdobył ponad 40 nagród na całym świecie i otrzymał trzy nominacje do Oskara, w tym za reżyserię. Jego drugi film Godziny także został nagrodzony wieloma międzynarodowymi nagrodami oraz otrzymał aż dziewięć nominacji do Oskara i jedenaście do BAFTA.

Sceniczna adaptacja Billy'ego Elliota przygotowana przez Daldry’ego od dnia premiery cieszy się pochlebnymi recenzjami na Broadway'u, gdzie trafiła po sukcesach w Londynie i Melbourne.


Filmy:



blog comments powered by Disqus